Houvast met thema’s en onderwerpen

Rust, Ritme en Regelmaat. Deze Grootmoeders tip is nog steeds actueel. In je contentstrategie met thema’s en onderwerpen geven je veel houvast en focus. Zeker als het aankomt op het maken en uitgeven van content. In een eerder blog lees je over de doelstellingen en contenttypen. Net zo belangrijk is echter om te zorgen dat je met regelmaat nieuwe content uitbrengt met een vast ritme (dezelfde vorm, rondom hetzelfde thema of onderwerp en op vaste data) werkt. Dat geeft rust. Je weet waar je je de komende tijd op gaat richten en kunt al veel vooruit plannen. Ook herken je op deze manier veel beter interessante content tijdens je dagelijkse werkzaamheden.

Thema’s en onderwerpen

Eén van de beste manieren om rust (en dat lekkere ritme) te krijgen is door het bepalen van drie overkoepelende thema’s voor het komende jaar. Vanuit deze thema’s kun je verder werken aan diverse onderwerpen die passen bij het thema. Over elk onderwerp kun je vervolgens meerdere content-items maken, afhankelijk van bijvoorbeeld het seizoen, evenementen of beurzen waar je aanwezig bent of de customer journey van je doelgroep. Je hebt altijd de overkoepelende thema’s als houvast.

Het is verstandig om samen met je team, klanten en interne of externe stakeholders de overkoepelende thema’s te bepalen. Op deze manier zorg je voor binding met je doelgroep en draagvlak binnen je organisatie. Het is daarmee ook veel makkelijker om input te vragen voor content: ze weten immers waar je mee bezig bent en met welke doelstelling.

Voorbeeld: HAN

Tot zover de theorie. Nu in de praktijk. Kijk bijvoorbeeld is naar de HAN, waar we veel van onze kennis hebben overgedragen. In een van de workshops zijn we aan de slag gegaan met het vastleggen van thema’s en vervolgens onderwerpen rondom deze thema’s. Op basis hiervan zijn verschillende mensen, allemaal vanuit hun eigen expertise, aan de slag gegaan met het creëren van content.

Bijsturen van onderwerpen

Doordat je overkoepelende thema’s vastliggen, kun je focus aanbrengen op de onderwerpen. Als het goed is maak je content met een reden, afhankelijk van een of meerdere doelstellingen. Doordat je dit nu veel scherper op het vizier hebt, kun je veel beter bepalen wat wel en niet werkt bij de doelgroep. Het is nu een stuk eenvoudiger om je strategie (lees: onderwerpen of type content) aan te passen. Meten is weten!

Contentkalender

Doordat slim werkt vanuit thema’s en onderwerpen voor je contentstrategie kun je een contentkalender opstellen. Wij gebruiken hiervoor Asana Premium. Met Asana plannen we niet alleen, we houden ook zicht op de productiestatus en zien in één oogopslag welke content met welke sociale kanalen en activatiecampagnes is verbonden. Dit blog is bijvoorbeeld gepland, maar daaraan vast zit ook een Tweet, een Facebookpost en het is onderdeel van een slimme Facebook (retargeting)campagne.

Wil je eenvoudiger beginnen? Gebruik dan Excel, of beter nog, een Google Sheets document. Hierin kun je prima content plannen en de status in de gaten houden met kleurtjes.

Conclusie: zorg borging en focus rondom je contentsrategie

Gebruik het voorbeeld van onze workshops bij de HAN om thema’s vast te leggen. Het vergt creativiteit en inzicht in je doelgroep om relevante thema’s en onderwerpen te ontwikkelen. Als je eenmaal zover bent, creëer je echter wel Rust, Reinheid en Regelmaat. En daarmee impact.

over de auteurAljo Hartgers

Aljo Hartgers is mede-eigenaar van Sizigy. Samen met Joris en het team werken ze aan het creëren van de mooiste content voor organisaties. Hij woont in Oosterbeek, samen met zijn vriendin Tessa en zoon Olav. Hobby's probeert hij wel, maar stiekem is hij vaak gewoon aan het werk.