Trainingreeks online & social content

Regelmatig worden we gevraagd om een training of workshop te verzorgen. Deze keer werd ik door een oud-student van de Hogeschool Utrecht, Eva Kloor, gevraagd om al haar communicatie-collega’s bij te spijkeren over de inzet van sociale media, online strategie en content marketing. Samen hebben we een interactief programma ontwikkeld waarbij de deelnemers actief aan de slag moesten.

Door het programma in drie sessies op te delen konden de deelnemers zich goed voorbereiden op de stof. Na elke sessie konden zij direct met de kennis aan de slag. Dat zorgde voor borging en reflectie voor de volgende sessie.

Doelen van het programma

Voorafgaand hebben we drie doelen gesteld, de basis waarop het programma is uitgewerkt. Deze doelen waren:

  1. Bijblijven in de wereld van online communicatie en grip krijgen op de doelgroep;
  2. Inzicht krijgen in mogelijkheden van sociale media, content en inzet van andere middelen (en daardoor beter kunnen briefen van externen);
  3. Aantrekkelijke content te maken die werkt aan de doelstellingen.

Op basis van de wensen en doelen hebben we het inhoudelijke programma vastgesteld.

Onderdeel 1: sociale media

Sociale media zijn kanalen waar veel inwoners en stakeholders betrokkenheid tonen, maar de groep was niet altijd goed op de hoogte van de (on)mogelijkheden en de valkuilen. Daarom hebben we de eerste sessie ingestoken op de huidige inzet van social media, voorbeelden en tips & trucs.

Onderwerpen en Huiswerk in sessie 1

Onderwerp 1: social media update (inspiratie en bewustwording)

  • Recente feiten en cijfers
  • Trends voor komende jaar en jaren
  • Rondvraag huidige inzet van deelnemers

Onderwerp 2: Inzet van sociale media (communicatie)

  • Voorbeelden van afdeling communicatie en andere organisaties
  • Hoe bereik je jouw doelgroep
  • Interactie met je doelgroep

Huiswerk na de sessie:

  • Maak een overzicht van je project(en) en welke doelgroepen je nu bereikt en zou willen bereiken.
  • Welke platformen gebruikt je doelgroep denk je en welke content is interessant? Maak een top 3.
  • Neem je overzicht van projecten, (beoogde) doelgroepen en gewenste platformen mee naar de volgende sessie.

Onderdeel 2: creatie van content en inzicht in de doelgroep

De tweede bijeenkomst zijn we dieper ingegaan op het creëren van content en deze af te stemmen op de doelgroep. Als case hebben we een evenement genomen. Dit evenement heeft verschillende doelgroepen, behoeften van de doelgroep op het evenement en natuurlijk een belangrijke doelstelling: bezoekers! We hebben daarom het Hero, Hub& Hygiene-modeltoegelicht en gebruikt voor het plannen en ontwikkelen van relevante content. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met Empathy Mapping om de doelgroep beter te leren kennen en de content af te stemmen op de behoeften.

Onderwerpen en Huiswerk in sessie 2

Onderwerp 1: Creëren en categoriseren van content met Hero, Hub en Hygiene-model

  • Verschillende soorten content
  • Inhoud van content
  • Doelstellingen

Onderwerp 2: Doelgroep in kaart met Empathy Mapping

  • Een korte introductie van doelgroepverdieping
  • Inspelen op de wensen van je doelgroep

Huiswerk na de sessie:

  • Bepaal op basis Hub content drie of vier updates rondom je project. Hou voor je eigen gemak vast aan één thema.
  • Schrijf, op basis van bestaande communicatiemiddelen, een paar updates voor sociale media. Denk ook aan een leuke foto of wellicht een video. Dit is afhankelijk van je doelgroep. Waar plaats je deze updates?

Onderdeel 3: resultaten en analyse van content

De laatste sessie stond in het teken van resultaat behalen met content, sociale media en je online plannen. Op basis van de voorgaande sessies hebben we doelstellingen bekeken en aangescherpt voor de verschillende communicatieplannen die er zijn. Er zijn verschillende soorten doelstellingen, of eigenlijk verdelen we ze onder in indicatoren, KPI’sen investeringsdoelstellingen. Waarbij indicatoren iets zeggen over individuele content (‘doet deze soort post het goed of niet’), KPI’s over de belangrijkste doelstellingen (zoals het aantal aanmeldingen/websitebezoekers/downloads) en de investeringsdoelstellingen of een project de investering (in tijd/geld/moeite) waard was.

Onderwerpen sessie 3

Resultaten bepalen en optimaliseren (activatie en webcare)

  • Wat zijn de verschillende doelstellingen
  • Welke resultaten wil je behalen?

Data-analyse en bijsturen

  • Google Analytics + Monitoring
  • Data dashboards gebruiken

Conclusie en resultaten

Tot slot hebben we alle onderdelen van de voorgaande sessies nog eens de revue laten passeren. De deelnemers zijn serieus aan de slag gegaan met content, sociale media en online doelstellingen in hun communicatieplannen.

De afdeling social media & webcare krijgt significant meer content vanuit diverse projecten om in te zetten op sociale media. Daarnaast zijn ze serieus aan de slag gegaan met Empathy Mapping om meer inzicht in de doelgroep te krijgen.

Eva Kloor over de trainingreeks:

De social sessies hebben ervoor gezorgd dat we bewuster zijn van onze content, welke content ertoe doet en op welk moment. Door Empathy Mapping krijgen we onze doelgroep(en) goed voor ogen en kunnen we beter hierop inspelen, zijn waar de doelgroep is. Steeds meer wordt Empathy Mapping een begrip bij ons op de afdeling!

 

over de auteurAljo Hartgers

Aljo Hartgers is mede-eigenaar van Sizigy. Samen met Joris en het team werken ze aan het creëren van de mooiste content voor organisaties. Hij woont in Oosterbeek, samen met zijn vriendin Tessa en zoon Olav. Hobby's probeert hij wel, maar stiekem is hij vaak gewoon aan het werk.