Diepgaand inzicht in je doelgroep met Empathy Mapping

Empathy Mapping is dé methode om behoeften, wensen, vooroordelen en angsten van je doelgroep te achterhalen. Met de gegevens uit je Empathy Mapping Canvas kun je veel beter, sneller en concreter content maken. Je kent immers de wensen en behoeften, de beïnvloeders en vragen van je doelgroep. Deze content kan voor verschillende doeleinden worden ingezet: SEO hygiene-content omdat er veel op gezocht wordt of hub-content omdat we er inspirerende reeksen van kunnen maken.

Beproefde methode

Empathy Mapping is een beproefde methode uit de UX-wereld. Sizigy zet deze methode in om gericht content te ontwikkelen. Deze content sluit daardoor goed aan bij de doelgroep: De content raakt mensen in hun gespreksdomein en geeft antwoord op de vragen, angsten en vooroordelen rondom een product of dienst. Dankzij Empathy Mapping zorg je er vaak ook voor dat je content beter gedeeld wordt binnen je doelgroep. Deze content kun je verder onderverdelen in hygiene-content en hub-content. In ons blog over deze contenttypen leer je alles over de verschillen.

Empathy Mapping Canvas (Nederlandstalig)

Door antwoord te geven op de vragen in het model krijg je nog beter inzicht in je (potentiële) klant. Het gaat hierbij om inzicht in het milieu, gedrag, belang en aspiraties van de doelgroep. Empathy Mapping gaat dus verder dan Persona’s ontwikkelen en alleen demografische kenmerken opsommen. Het resultaat is dat je geschiktere manier en content in beeld krijgen om klanten te bereiken en overtuigen. In de basis krijg je inzicht in wat iemand:

• denk te voelt;
• ziet (in zijn – online en offline – omgeving);
• zegt en vooral doet.

Daarnaast willen we weten waar de frustraties zitten en waar zijn winst of succes zit. Een behoorlijk uitgebreid document dus!

Download het Nederlandstalige Empathy Map Canvas gratis!

Met het model kun je zelf aan de slag. Je kunt ons ook vragen voor een workshop Empathy Mapping van Sizigy, zodat je met professionele begeleiding aan de slag kunt. Na het einde van de workshop werken wij de input uit tot een overzichtelijk document.

Als je zelf aan de slag gaat, onthoudt dan deze punten

  1. Begin met het DOEL-gedeelte (punt 1 en 2), door te definiëren wie de belangrijkste doelgroep is (je kunt dus per doelgroep een Empathy Map maken). Bedenk ook wat je (bedrijfs)doelstelling is en wat je deze deze doelgroep wilt laten doen of voelen.
  2. Nadat je het doel hebt verduidelijkt werk je met de klok mee het canvas rond (punt 3 tot en met 6). Doe dit zorgvuldig en uitgebreid. Het advies is om per punt echt stil te staan bij de vragen. Je doorloopt als het ware écht de stappen die iemand neemt om tot een beslissing te komen. Verdiep je dus echt in de doelgroep (of nodig wat mensen uit die doelgroep uit).
  3. Pas nadat je het circuit van externe elementen hebt afgerond concentreer je je op wat er zich in hun hoofd afspeelt. Denken en voelen is een van de belangrijkste aspecten als het gaat om inzicht te krijgen in je doelgroep. Want wat zit hem nu écht dwars – bijvoorbeeld vlak voor de aankoop. En hoe los je dat op? Waar droomt iemand van? En hoe kun je daarop inspelen met content?

Wanneer je alle velden hebt ingevuld heb je een totaalbeeld van je doelgroep. Idealiter doe je dit met stiften en post-it’s en stiften. Hierdoor kun je je ingevulde data goed herschikken en later verwerken in een overzichtelijk, uitgetypt, document.

Empathy Mapping Workshop

Tijdens de workshop Empathy Mapping gaan we diep in op 7 belangrijke vraagstukken. Dankzij onze jarenlange ervaring halen we alle informatie die we nodig hebben uit je team. Daarnaast zorgen we ervoor dat we de antwoorden meteen linken aan relevante contentvormen en inhoud. Achteraf kunnen we meedenken over de vervolgaanpak, interessante content concepten of daadwerkelijke ontwikkeling van content.

Voor wie is de workshop Empathy Mapping?

De workshop is ontwikkeld voor communicatieteams – van klein tot groot. De workshop wordt door ons uitgewerkt tot een overzichtelijk geheel.

Het liefst doe je dit niet alleen met jouw team: we betrekken graag enkele  bestaande klanten en ook andere medewerkers bij het proces. Denk bijvoorbeeld aan mensen van de klantenservice of de buitendienst. Dat zijn de voelsprieten van de organisatie!

Boek de workshop Empathy Mapping

De workshop Empathy Mapping kost € 695 (exclusief BTW) en duurt een dagdeel. Binnen een week na de workshop krijg je een uitgewerkt document opgeleverd. Deze uitwerking geeft niet alleen inspiratie voor nieuwe content, maar is een belangrijke leidraad om je doelstellingen met content marketing te behalen!

Als je meer wilt weten of direct een workshop wilt boeken kun je hieronder je gegevens invullen. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op!


Relevante bronnen en blogs over Empathy Mapping

Mediumpost over het originele en geüpdate Empathy Map Canvas.
• Blog van Sizigy over Hero, Hub en Hygiene Content.

werken met sizigy

neem contact op

Download het Empathy Map Canvas

Download het Empathy map Canvas gratis en zonder verplichtingen. Na het downloaden sturen we je nog drie keer een e-mail met tips. Dat is alles. 

Je bent aangemeld en krijgt direct een e-mail!